A mellékhatások miatt vesszük a gyógyszereket?
Furcsa összefüggések


A Psychological Science című lapban közzétett tanulmány szerint a különféle gyógyszer- és egyéb termékhirdetések, melyek a fogyasztót a súlyos mellékhatásokra figyelmeztetik, épp ellenkező hatást váltanak ki, mint ami a cél lenne.

A Psychological Science című lapban közzétett tanulmány szerint a különféle gyógyszer- és egyéb termékhirdetések, melyek a fogyasztót a súlyos mellékhatásokra figyelmeztetik, épp ellenkező hatást váltanak ki, mint ami a cél lenne, sőt egyesek egy idő után éppen ezek miatt a figyelmeztetések miatt veszik meg az adott terméket. 



A kutatást a szingapúri INSEAD Üzleti Iskola, az izraeli Tel Aviv Egyetem és az Egyesült Államok-beli New York Egyetem szakemberiből álló csapat folytatta le, akik négy kísérletet végeztek el annak érdekében, hogy kiderítsék, milyen befolyással vannak a vásárlókra a különféle termékek mellékhatásira való figyelemfelhívások.

Az egyik kísérlet során dohányosoknak mutattak különböző cigarettareklámokat. Az egyik csoport reklámjaiban felhívták a figyelmet a tüdőrák, a szívbetegségek és a tüdőtágulás veszélyeire, míg a másikban nem voltak ilyen figyelmeztetések.

A kísérlet után azok közül, akiknek a reklám után rögtön volt lehetőségük cigarettát vásárolni, többségében azok tették ezt meg, akik az utóbbi reklámot látták, melyben nem hívták fel a nézők figyelmét a dohányzás ártalmaira.

Kedves olvasó! Ha szeretnél tőlünk értesítést kapni a friss hírekről, akkor kattints ide, és iratkozz fel az ingyenes értesítésünkre: http://www.netextra.hu/newsletter/

Pár nap elteltével azonban már változott a helyzet, ekkor már azok vettek több cigarettát, akik az előbbi hirdetést látták, melyben szó volt a veszélyekről is. A szakemberek szerint ennek az az oka, hogy ahogy telik az idő, a vásárlók számára a mellékhatásokra való figyelmeztetés már inkább csak úgy marad meg, mint a cégek megbízhatóságának jele, akik becsületesen felhívják a figyelmet minden körülményre.

A fegyver tehát visszafelé sül el.

Hasonló dolog történt akkor is, amikor a résztvevőknek a különféle potencianövelő vagy hajnövesztő szerek súlyos mellékhatásait ecsetelték, az alanyok ugyanis úgy vélték, ha ezek a szerek ennek ellenére is kaphatóak, akkor csupán arról van szó, hogy a gyártó kellő mértékben lelkiismeretes és minden eshetőségre felhívja a vásárlók figyelmét. 

A kutatók igen fontosnak tartják a vizsgálati eredményeket, hiszen amint a fentiekből is látszik, a különféle termékeken található figyelmeztetések nem feltétlenül érnek célba, érdemes lenne tehát ezeket újragondolni, és új módszerek révén hívni fel a fogyasztók figyelmét a mellékhatásokra.

loading…


Ajánlott cikkek